Propozycje różnorodnch aktywności dla dzieci podczas pobytu w domu
Drodzy Rodzice i Dzieci !!!
ZAMIESZCZAMY PROPOZYCJE RÓŻNORODYNYCH AKTYWNOŚCI DLA PRZEDSZKOLAKÓW.
Temat przewodni w tym tygodniu(23.03-27.03.2020r.) to:,,Przyszła wiosna”
PROPONOWANE DZIAŁANIA:
1. „Jak to wiosną bywa” – zadanie specjalne z profilaktyki logopedycznej.
Dzieci wykonują ćwiczenia narządów artykulacyjnych. Mama bądź tata wymienia zwiastuny wiosny, a Dziecko wykonuje określoną czynność: Słońce – uśmiecha się; Chmury – nadyma policzki; Wiatr – wciąga powietrze nosem, wydycha ustami; Budzący się niedźwiedź – ziewa, rozciąga się; Kapiąca woda z sopli – kląska. Zachęcamy do zabawy wszystkich domowników – strojenie min to zawsze dobra zabawa!
2. Zabawy ruchowe:
„Bociany” – dziecko porusza się po obwodzie koła, naśladując bociany. Unosi kolana wysoko, klaszcze w dłonie prostymi rękoma i krzyczy „kle, kle, kle”. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy. – „Żabki” – dziecko stoi prosto, wykonuje przysiad, ręce umieszcza między stopami i naśladuje skaczące żabki. – „W poszukiwaniu wiosny” – siadamy z dzieckiem na dywanie ze skrzyżowanymi nogami, prostujemy plecy, na hasła, np. Motylek, Mucha, Myszka ruszamy się lub wydajemy głos jak zwierzę, którego nazwę usłyszymy.
„Wiosenna kostka” – zabawa z serii dydaktycznych. Do tej zabawy będziemy potrzebować kostki zrobionej z papieru – na wzór kostki do gry. Na ścianach kostki wypisujemy następujące słowa: cebula, tulipan, hiacynt, garnek, kot, krokus. Rzucamy po kolei kostką z oznakami wiosny. Przyglądamy się napisowi, który wypadł, rodzic czyta dane słowo i pomaga Dziecku podzielić je na sylaby, klaszcząc na każdą sylabę.
3. Zabawa matematyczna z mamą( tatą, rodzeństwem),,Rachunki pani Wiosny „
Dziecko słucha zagadek matematycznych, czytanych przez domownika i wykonuje obliczenia przy użyciu klamerek i talerzyka ( lub innych przedmiotów ). Zadaniem dziecka jest przyczepienie do talerzyka tylu klamerek, ile kwiatów pojawi się we fragmencie wiersza.
Przyszła wiosna do lasku
Z kluczykiem przy pasku.
A te kluczyki brzęczące To kolorowe kwiaty pachnące.
Rosną tu trzy zawilce i trzy krokusy.
Oblicz proszę, ile kwiatków wyszło
Spod zimowych pierzynek ?
Stąpa wiosna po łące.
Zbiera kwiaty pachnące.
Ma trzy stokrotki, cztery tulipany.
Powiedz, z ilu kwiatków
Zrobi wiosna bukiet pachnący?
4. Wysłuchanie przez dziecko wiersza E. Szelburg-Zarembiny „Wiosna idzie”
Przyleciały skowroneczki z radosną nowiną,
zaśpiewały, zawołały ponad oziminą:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie!
Śniegi w polu giną!
Przyleciały bocianiska w bielutkich kapotach,
klekotały, ogłaszały na wysokich płotach:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Po łąkowych błotach!
Przyleciały jaskółeczki kołem, kołujące,
figlowały, świergotały radośnie krzyczące:
– Idzie wiosna! Wiosna idzie! Prowadzi ją słońce.
Rozmowa z dzieckiem na temat treści wiersza. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytania: Jakie ptaki występowały w wierszu?; Co robiły te ptaki?; Kto prowadził wiosnę? Mama lub tata pokazuje dziecku obrazki: skowronka, bociana oraz jaskółkę. Rodzic mówi dziecku, że są to ptaki zwiastujące wiosnę, które przyleciały z ciepłych krajów.
5.Słuchanie wiersza A. Łady – Grodzickiej „Wiosenne kwiaty”- rozmowa na temat treści wysłuchanego tekstu.
O czym mówi wiersz? (wiersz mówi nam o tym, że nadeszła wiosna, że zakwitły wszędzie już kwiaty) Jakie kwiaty występują w wierszu? ( przebiśnieg, stokrotka, kaczeniec, krokus, tulipan, żonkil) Czy znacie jeszcze jakieś inne kwiaty wiosenne? (pierwiosnki, sasanki, zawilce bratki, fiołki, hiacynt)
Już kwiaty zakwitają
W lasach, ogrodach i na łąkach – mówią o tym, że nadszedł
Czas wiosny i słonka.
Przyszły do nas kwiaty w gości
W swej wiosennej szacie,
Popatrzcie uważnie, może je poznacie?
Pierwszy to przebiśnieg biały.
Drugi – to stokrotka, kwiatek bardzo mały,
Trzeci jest jak złota łąka,
To kaczeniec cały w pakach.
Czwarty to krokus fioletowy,
Piąty – tulipan purpurowy,
I szósty – to żonkil w żółtym kolorze,
Ten ostatni słoneczny kwiatek
Do wazonu włożę.
6.Sadzimy szczypiorek” – Potrzebne będzie: cebula, doniczka albo pojemnik, troszkę ziemi ogrodowej i woda. Ziemię podlej wodą, aby była wilgotna. Cebule wciśnij korzonkiem w ziemię. Postaw doniczkę na parapecie. Obserwuj swoją roślinkę i dbaj o nią. Powodzenia! 😊
7.Zabawa z masą solną
Przepis na masę solną
1. szklanka mąki
2. szklanka soli
3. ½ szklanki wody
W misce wymieszaj mąkę z solą, a następnie dodaj wodę i dokładnie wymieszaj. Następnie ugniataj do uzyskania jednolitej gładkiej i elastycznej masy.
8. „Wiosenne zagadki” (autor Ewa Stadtmüller)
Idzie ku nam po łąkach i cała jest w skowronkach. W jaskółkach i w słowikach, i w słońca ciepłych promykach. (wiosna)
Szaro-bure kotki, które wczesną wiosną na gałązkach wierzby nad potokiem rosną. (bazie)
Te wiosenne kryją w sobie listeczki lub kwiatki. Te słodziutkie – nadzienie z pysznej marmoladki. (pączki)
9.„Wiosna” – zabawa muzyczno- ruchowe
Potrzebne będzie: chustka/ apaszka dla każdego domownika i utwór Cztery pory roku, Wiosna, cz. 1, A. Vivaldi
10.„Wiosenne dobble” – gra rodzinna
Zasady są bardzo proste. Jeden z domowników wyciąga dwie losowe karty i kładzie je na stole między graczami. Domownicy odszukują takie same symbole na dwóch kartach (ten sam kształt, kolor). Pierwszy domownik, który znajdzie właściwy symbol głośno go nazywa, a następnie wyciąga dwie nowe karty i umieszcza je na stole. Można grać bez końca! file:///C:/Users/Nauczyciel/Desktop/wiosenne%20dobble%201.pdf
11.Zabawa paluszkowa „Wiosenna burza”
Pada deszczyk, pada, pada, (Uderzamy palcem o podłogę lub o stolik)
coraz prędzej z nieba spada. (Przebieramy wszystkimi palcami.)
Jak z konewki woda leci, (Uderzamy całymi dłońmi o podłogę.)
A tu błyskawica świeci… ( Klaszczemy w dłonie nad głową.)
Grzmot !!! (uderzamy piąstkami o podłogę.)
12.„Pani Wiosna” – praca plastyczna
Potrzebne będzie: szablon Pani Wiosny (plik kontur do pobrania z internetu) , kolorowe kartki, kolorowa krepina, nożyczki oraz klej. Za pomocą materiałów plastycznych dziecko z pomocą domowników przystraja Panią Wiosnę.
13. „Wiosenna gałązka” – praca plastyczna.
Potrzebujemy gałązki, klej , papier kolorowy. Z papieru
wycinamy listki i kwiatki, a następnie przyklejamy do gałązk
14.„Wiosenne słoneczko” – ćwiczenia oddechowe.
Na kartce najlepiej z bloku technicznego robimy dużego kleksa żółtą farbą, prosimy dziecko aby pomogło nam rozdmuchać farbę, tak by z kleksa powstało słoneczko z promykami. Ćwiczenie można również wykonać przy pomocy słomek.
15..„Ruch to zdrowie”–. Każdy ma plastikową butelkę 😉
– Stojąc w rozkroku, przekładamy butelkę między nogami;
– unosimy butelkę do góry, ręce wyprostowane, kołyszemy się na boki;
– leżymy przodem (na brzuchu), nogi wyprostowane, butelkę trzymamy oburącz, podnosimy głowę i ręce (nadal trzymając butelkę);
– leżymy tyłem (na plecach), nogi zgięte w kolanach, między nimi butelka, robimy skłon głową i podciągają kolana, dotykając butelką do głowy; – podskakujemy obunóż z butelką między kolanami; – przeskakujemy przez butelkę w przód i w tył;
16.Zachęcamy do włączania dzieciom piosenek i bajek w języku angielskim oraz utrwalania słownictwa z języka angielskiego umieszczonego na stronie.
17.Pierwsze oznaki wiosny w przyrodzie -film edukacyjny
18.Monika Kluza Mini warsztat muzyczny ” Wiosna urodziły się Motyle”
19.Piosenki do wspólnego śpiewania o tematyce wiosennej
20.Słuchowisko muzyczne :,,Wiosna”
21. Karty prac
http://mp9.siedlce.pl/www/wp-content/uploads/2020/03/karty-pracy-wiosna.pdf
22. Rodzicu!
Wykorzystaj czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, na większe usamodzielnienie swojego dziecka – oczekuj od niego większej pomocy przy codziennych czynnościach w domu np. podczas przygotowywania posiłków, sprzątania, czy nawet podczas wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem się, przygotowaniem do snu, w których bardzo często, z powodu pośpiechu, dzieci są wyręczane. Wykorzystaj pobyt dziecka w domu na rozmowy z nim na różnorodne tematy. W ten sposób będziesz wzbogacał słownictwo swojego dziecka. Znajdź czas na czytanie dzieciom i z dziećmi.
23.https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom